Pavel Černoch

Biografie

Pavel Černoch je považován za jednoho z předních tenoristů současnosti. Pravidelně vystupuje na významných operních scénách, jako jsou Vídeňská Státní opera, Pařížská Národní opera, Královská opera Covent Garden, Berlínská a Mnichovská Státní opera. Je proslulý svou všestranností, oceňována je zejména jeho interpretace českého a slovanského repertoáru, vyniká však i v rolích francouzských a italských. Černoch spolupracuje s mnoha špičkovými a světovými dirigenty, mezi něž patří Daniel Barenboim, Kirill Petrenko, Simon Rattle, Andris Nelsons, John Eliot Gardiner, Jakub Hrůša a mnoho dalších.

K vrcholům sezóny 2023/24 patřila jeho uznávaná role Prince v Rusalce ve Vídeňské státní opeře a v nové inscenaci v Berlínské státní opeře, dále debutoval v Lyrické opeře v Chicagu jako Laca v Její pastorkyni, vrátil se do Pařížské národní opery jako Albert Gregor ve Věci Makropulos a do Hamburské státní opery jako Sergej v Lady Macbeth Mcenského Újezdu. Sergeje ztvárnil i v novém nastudování v režii Alexe Olle v Gran teatre del Liceu v Barceloně.

„Sergej, role, do níž Pavel Černoch vnáší kočičí půvab i hulvátský oportunismus.“

- Financial Times -

„Pavel Černoch v roli Maxe zpíval čistým a brilantním hlasem a nebojácně a působivě zdolával výšiny svých árií.“

- Bachtrack -

„Pavel Černoch [...] v této roli, kde Šostakovič s potěšením rozptyluje obraz hrdinského tenora, exceluje.“

- Concert Classic -

„Pavel Černoch je čile přitažlivý, i když slaboduchý Boris. (...) Černoch je jí velmi rovnocenný - vřelý v tónu, vroucný, ale kolísavý a doutnající nelibostí nad jeho brutálním zacházením s Dikoj.“

- The Guardian -

„Pavel Černoch je dojemný Laca s plamennými tenorovými výškami, jehož proměna z agresivního v oddaného milence je působivá.“

- Die Deutsche Buehne -

V sezóně 2022/23 se Černoch představil jako Apollón v nové inscenaci opery Dafné Romea Castellucciho v Berlínské státní opeře. Dále se představil jako Princ v nové inscenaci Rusalky Philippa Stölzla v Nizozemské národní opeře a v Praze a také se ujal titulní role Fausta v Hamburské státní opeře. Na koncertním pódiu se připojil k Norské národní opeře pod vedením Edwarda Gardnera v opeře Le Damnation de Faust.

V posledních sezónách Černoch významně debutoval jako Florestan ve Fideliovi v Berlínské státní opeře a jako Max ve Freischützovi v Bavorské státní opeře. V Hamburské státní opeře, La Monnaie a Opeře Národního divadla v Praze ztvárnil také jednu ze svých charakteristických rolí, Cavarodossiho v Tosce. K dalším vrcholům jeho kariéry patří Princ v nové inscenaci Rusalky Christopha Loye v Semperově opeře v Drážďanech a Kanadské operní společnosti; Vladimír v nové inscenaci Knížete Igora Barrieho Koskyho v Pařížské národní opeře; titulní role v Donu Carlovi v Hamburské státní opeře a Pařížské národní opeře; Giasone v Médée na Salcburském festivalu; Sergej v Lady Macbeth Mcenského kraje v Pařížské opeře; Boris v Kátě Kabanové v Královské opeře Covent Garden; Don José v Carmen v Řecké národní opeře, Hamburské státní opeře a Glyndebourne; Lenskij v Evženu Oněginovi v Bavorské státní opeře, Pařížské národní opeře a Vídeňské státní opeře; Laca v Její pastorkyni v Bavorské státní opeře, Nizozemské národní opeře, Státní opeře ve Stuttgartu a Theater an der Wien; Jeník v Prodané nevěstě v Národním divadle v Praze a Pařížské národní opeře; Lykov v Carské nevěstě v Berlínské státní opeře a Teatro alla Scala; Rodolfo v Bohémě v Hamburské státní opeře; Pinkerton v Madama Butterfly v Berlínské státní opeře, Kolínské opeře a Hamburské státní opeře; a inscenace Faustova prokletí v Operním divadle v Římě.

Na koncertních pódiích je jako doma a pravidelně vystupuje s předními orchestry, jako jsou Gewandhausorchester Leipzig, City of Birmingham Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra a Bamberger Symphoniker. Mezi poslední koncertní vystoupení patří Beethovenova Devátá symfonie s Gewandhausorchesterem, Mahlerova Píseň o Zemi s Pražskou komorní filharmonií, Rachmaninovovy Zvony s Bostonským symfonickým orchestrem a Verdiho Requiem na festivalu v Bergenu.

Profesionálně debutoval ve svém rodném městě s Kouzelnou flétnou, následovala vystoupení v Praze, Rize, Cagliari, Aténách, Štýrském Hradci a ve vídeňské Lidové opeře. Černoch začal zpívat již jako dítě v komorním sboru Kantiléna a později studoval na Janáčkově akademii v Brně hudební management. Ve svém pěveckém vzdělávání pokračoval v Itálii u Paola de Napoliho, který je jeho mentorem dodnes.